Auteur Topic: audio codec Opus werkt niet  (gelezen 209 keer)

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
audio codec Opus werkt niet
« Gepost op: augustus 10, 2017, 03:04:31 pm »
Goedemiddag,

Ik heb mkv bestanden (x265/HEVC) waarbij de audiostream niet werkt op de Dune. Op de computer doet de audio het wel. Het gaat om het formaat Opus. Zie ook http://opus-codec.org/.

Format                           : Opus
CodecID                          : A_OPUS
Channel(s)/String                : 6 channels
ChannelPositions                 : Front: L C R, Rear: L R, LFE
SamplingRate/String              : 48.0 KHz
Compression_Mode/String          : Lossy

Is er kans dat dit met een firmware update verholpen kan worden?

Groeten,

Casa
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2017, 08:31:41 am door EricR »

EricR

• Global Moderator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Re: audio codec Opus werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2017, 08:31:24 am »
Goedemiddag Casa,

Bedankt voor de suggestie! Ik zal dit topic even verplaatsen naar de Firmware Requests. Opus is namelijk geen ondersteunde codec, dit staat ook niet in de specificaties. Waar wordt de codec meestal voor gebruikt? En komt het vaak voor?

Groet,
Eric

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2017, 01:29:59 pm »
Hoi Eric,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het sinds 2013 een standaard is en dat het innovatieve ervan is dat het spraak met muziek kan combineren. Je zou zeggen mooi voor films ;), hoewel ik de theorie erachter niet ken.

Opus is min of meer de opvolger van Ogg Vorbis.

Ik weet niet precies hoe vaak het voorkomt. Heb wel een hele serie gedownload in hevc met Opus. Mooi kleine bestanden. Dat is het mooie van hevc natuurlijk, maar opus is nog niet zo standaard als aac o.i.d. Zou mooi zijn als Dune dat ondersteunt. Er zijn al wel wat andere spelers die het ondersteunen. Ook Kodi al jaren, maar dat zal wel makkelijker zijn omdat het een software speler is?

Groeten,

Casa
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2017, 01:43:23 pm door Casa »

EricR

• Global Moderator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2017, 06:17:41 pm »
Hallo Casa,

Bedankt voor de uitleg, ik zal het verzoek bij de developers neerleggen. Als het opkomend is zijn ze hier misschien zelfs al mee bezig. Wanneer jij of iemand anders van het forum weet waar het nog meer voorkomt hoor ik het graag. Als het al regelmatig voorkomt zal de ontwikkeling namelijk waarschijnlijk een wat hogere prioriteit krijgen.

Groet,
Eric

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2017, 05:36:29 pm »
Hoi Eric,

Ik heb je een pb gestuurd. In aanvulling daarop: vandaag kwam ik al voor de tweede keer deze audio codec tegen. Namelijk in het bestand 'New Zealand 3D (2013).mk3d'. Ook geen opus in de bestandsnaam dus. Dit is ook een hevc video.

Groeten,

Casa