Auteur Topic: Dune HD 4K solo LITE stutter bij het afspelen van films op SMB  (gelezen 857 keer)

jackz

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Dune HD 4K solo LITE stutter bij het afspelen van films op SMB
« Gepost op: juli 17, 2017, 10:47:49 am »
Ik heb een aantal remux bestanden proberen af te spelen via SMB maar na een tijdje begint het te stutteren, en moet ik het afsluiten, ik draai laatste betá firmware en ook terug gaan naar de stable heeft niks opgeleverd.

Ik heb een gigabit router en switch. hoe kan ik controleren of ik ook een gigabit verbinding heb? en wat mijn snelheid precies is. geen idee of het daar aan ligt.

Ik heb de audio track van ATMOS terug gezet naar een wat mindere AC3 maar dat levert ook niet veel op.
Het heeft een tijdje goed gewerkt met andere film bestanden maar er is verder niks veranderd aan de opstelling.

Meer mensen met het zelfde probleem?

johnberg

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Dune HD 4K solo LITE stutter bij het afspelen van films op SMB
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2017, 12:28:23 pm »
Ik heb een gigabit router en switch. hoe kan ik controleren of ik ook een gigabit verbinding heb? en wat mijn snelheid precies is. geen idee of het daar aan ligt.

Je zou een keer kunnen proberen om een harddisk aan je Dune te hangen en een film via dezelfde smb verbinding over te kopieren. De snelheid wordt dan aangegeven in Mbyte/sec.
Ik heb dit geprobeerd met mijn Popcorn A-200 (is geen gigabit) en haal dan ca. 5 Mbyte/sec.
Dit is ca. 40 Mbit/sec.
Op zich is dit niet veel, maar toch kan ik via deze verbinding al bluray remux streamen zonder haperingen.

Kopieren van Dune naar PC (wel alles Gigabit met goede router en cat 6 kabel) gaat met 7.5 Mbyte/sec = 60 Mbit/sec.
Kopieren van PC naar Dune gaat met 4.7 Mbyte/sec = 37.6 Mbit/sec

Eigenlijk sta ik zelf ook wel op te kijken van deze getallen Gbit = 1000 Mbit/sec oftewel 125 Mbyte/sec.
Nou dit heb ik zelfs met usb 3 nog nooit gehaald en ik denk dat je die Gigabit verbinding met een grote korrel zout moet nemen.
Maar OK laat het eens de helft zijn (500 Mbit/sec) dan zou iedereen al heel blij zijn denk ik :)

Als ik een Ookla speedtest doe via internetexplorer/PC van mijn provider (glasvezel) dan haal ik 180 Mbit/sec dit is 3 maal sneller dan lokaal via SMB op de Dune.
Het ligt dus echt niet aan de kabels en de router.

Sorry, maar ik blijf dit vreemd vinden :o
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2017, 03:01:55 pm door johnberg »

MrMagic

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2017, 04:34:47 pm »
Als je in de file browser op een bestand gaat staan en je drukt op de Info-knop op je a.b. kun je een speedtest doen.

jackz

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2017, 04:48:46 pm »
Ik zal dan even een speed test uitvoeren, ik zou het belachelijk vinden als het aan mijn netwerk ligt beter gezegd die van de Dune want ik heb onlangs nieuw kabel getrokken een Asus RT68U router en een gigabit switch van netgear alles netjes aangesloten.

ik heb wellis 4k videos getest en daar kreeg ik ook gestotter en dacht dat het aan de film bestand lag maar het zou best aan de snelheid van de netwerk kunnen liggen (die van de Dune)

Je zou een keer kunnen proberen om een harddisk aan je Dune te hangen en een film via dezelfde smb verbinding over te kopieren. De snelheid wordt dan aangegeven in Mbyte/sec.
Ik heb dit geprobeerd met mijn Popcorn A-200 (is geen gigabit) en haal dan ca. 5 Mbyte/sec.
Dit is ca. 40 Mbit/sec.
Op zich is dit niet veel, maar toch kan ik via deze verbinding al bluray remux streamen zonder haperingen.

Kopieren van Dune naar PC (wel alles Gigabit met goede router en cat 6 kabel) gaat met 7.5 Mbyte/sec = 60 Mbit/sec.
Kopieren van PC naar Dune gaat met 4.7 Mbyte/sec = 37.6 Mbit/sec

Eigenlijk sta ik zelf ook wel op te kijken van deze getallen Gbit = 1000 Mbit/sec oftewel 125 Mbyte/sec.
Nou dit heb ik zelfs met usb 3 nog nooit gehaald en ik denk dat je die Gigabit verbinding met een grote korrel zout moet nemen.
Maar OK laat het eens de helft zijn (500 Mbit/sec) dan zou iedereen al heel blij zijn denk ik :)

Als ik een Ookla speedtest doe via internetexplorer/PC van mijn provider (glasvezel) dan haal ik 180 Mbit/sec dit is 3 maal sneller dan lokaal via SMB op de Dune.
Het ligt dus echt niet aan de kabels en de router.

Sorry, maar ik blijf dit vreemd vinden :o

BasM

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2017, 07:09:09 pm »
Helaas heb ik hier ook last van. En net als jij ook alles met gbit aansluitingen. SMB werkt dus niet goed, en daarom ben ik alles via NFS gaan streamen. (hanewin). Hopelijk wordt dit met de volgende fw opgelost.

jackz

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2017, 11:00:07 am »
Gisteren nog niet kunnen testen met SMB, hoe werkt NFS is het gratis en makkelijk op te zetten?

Helaas heb ik hier ook last van. En net als jij ook alles met gbit aansluitingen. SMB werkt dus niet goed, en daarom ben ik alles via NFS gaan streamen. (hanewin). Hopelijk wordt dit met de volgende fw opgelost.

BasM

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2017, 06:32:37 pm »
Na wat speurwerk op google lukte het ne vrij aardig. Alle shares doen t bij mij prima, behalve m'n qnap nas. Deze haalt een lage snelheid. Dat ligt aan de qnap helaas. Mocht je hulp nodig hebben, vraag maar.

EricR

• Global Moderator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2017, 09:05:04 am »
Met SMB zijn momenteel wat bugs bekend (in de laatste beta's), hier wordt hard aan gewerkt. Voor betere SMB prestaties zou je ook kunnen proberen de "Fast SMB Access" optie in de instellingen van Dune aan en uit te zetten. Welke lampjes branden/knipperen er rond de LAN poort?

jackz

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2017, 10:55:03 am »
Gek genoeg nog geen kans gehad om te testen, ik wil het zo snel mogelijk doen om te kijken of het nu wel goed werkt.

Maar als ik zo lees dat er al problemen zijn met SMB dan snap ik ook wel dat ik daar last van heb, zijn er ook problemen met TRUE HD / DTS HD / ATMOS audio track afspelen? want ik dacht eerst dat het daarmee te maken had of SMB problemen.

Enige idee wanneer de volgende release komt van de firmware of wat de grootste punten zullen zijn.

Met SMB zijn momenteel wat bugs bekend (in de laatste beta's), hier wordt hard aan gewerkt. Voor betere SMB prestaties zou je ook kunnen proberen de "Fast SMB Access" optie in de instellingen van Dune aan en uit te zetten. Welke lampjes branden/knipperen er rond de LAN poort?

EricR

• Global Moderator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2017, 11:51:09 am »
Er zijn geen problemen bekend met deze audioformaten. Om zeker te zijn dat het probleem aan de SMB verbinding ligt zou je tijdens het afspelen op de info knop kunnen drukken. Als de bitrate waarmee het bestand afspeelt aanzienlijk lager ligt dan de bitrate van het bestand zelf (te checken met bijvoorbeeld MediaInfo) zit het probleem in de verbinding. Welke lampjes branden/knipperen er rond de LAN poort?

jackz

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2017, 11:06:05 am »
Ik heb de test kunnen uitvoeren op verschillende filmbestanden, met hoge bitrate maar de snelheid schommelt zo rond de 8.4 mbit. Ik heb ook even gekeken of het verschil uitmaakt met Snelle SMB toegang of zonder maar dat maakte geen verschil.

Ik heb geen idee wat ik hier nou mee moet want met deze snelheid kan ik de gros van mijn films afspelen het ging er mij juist om dat ik alles probleemloos kan afspelen en dat ik alles in HD geluid door kon geven naar een receiver.

johnberg

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 24, 2017, 12:07:48 pm »
Ik heb de test kunnen uitvoeren op verschillende filmbestanden, met hoge bitrate maar de snelheid schommelt zo rond de 8.4 mbit.

Ik neem aan dat je bedoelt 8.4 Mbyte/sec, is een groot verschil 8.4 Mbyte = 67 Mbit/sec.

Die test via popupmenu/info is overigens best wel handig, maar geeft dezelfde uitkomst als mijn test d.m.v. kopieren van een bestand naar een harddisk.

Je leest op dit forum trouwens dat er ook hogere snelheden worden gehaald: 34 Mbyte/sec of meer.

http://dunehd-forum.nl/index.php?topic=7.0

Als je nog geen bluray kunt streamen hoef je al helemaal niet aan 4K te denken.

Ikzelf stream soms van mijn Popcorn A-200 en haal dan niet meer dan 5 Mbyte/sec, toch gaat dat met de meeste bluray remuxen goed. A-200 is heeft trouwens wel een 100 Mbit LAN.

Je zou toch eigenlijk verwachten dat je met een gigabitverbinding toch minimaal zo'n 500 Mbit/sec zou moeten kunnen halen.
Mij is dit nog nooit gelukt ook niet met andere apparatuur.

Overigens hoor je mij niet klagen, want ik heb mijn hardisks via usb verbonden en haal dan 25 Mbyte/sec wat trouwens ook niet zo spectaculair is, maar dit zou kunnen komen door de goedkope hub die ik gebruik: 95 cent op Aliexpres ;D ;D

« Laatst bewerkt op: juli 24, 2017, 12:13:58 pm door johnberg »

EricR

• Global Moderator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2017, 08:54:51 am »
Ik heb de test kunnen uitvoeren op verschillende filmbestanden, met hoge bitrate maar de snelheid schommelt zo rond de 8.4 mbit. Ik heb ook even gekeken of het verschil uitmaakt met Snelle SMB toegang of zonder maar dat maakte geen verschil.

Ik heb geen idee wat ik hier nou mee moet want met deze snelheid kan ik de gros van mijn films afspelen het ging er mij juist om dat ik alles probleemloos kan afspelen en dat ik alles in HD geluid door kon geven naar een receiver.

Dit zal inderdaad vast over Mbyte/sec gaan maar de bitrate waarmee het afspeelt zegt in dit geval niet veel zonder de bitrate van de bestanden te weten. Dit zou je kunnen bekijken met VLC of MediaInfo.

Verder is het belangrijk om te weten welke lampjes op de LAN poort van de Dune branden. Het is namelijk gebleken dat de Dune in combinatie met bepaalde netwerkapparatuur soms geen Gigabit verbinding kan maken. Wanneer dit het geval is kan je het best contact opnemen met de support van Dune.

jackz

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2017, 04:11:16 pm »
Het zijn idd hoge bitrates. Ik denk idd dat het in combinatie met mijn switch niet wil werken. Welke kleur lampjes moet ik zien? en contact opnemen met Dune helpt niet echt ik heb 2 weken geleden een mailtje gestuurd maar niks terug gehad nog. en als ik nu op de website kijk zie ik niet zo snel hun contact gegevens voor support.

Dit zal inderdaad vast over Mbyte/sec gaan maar de bitrate waarmee het afspeelt zegt in dit geval niet veel zonder de bitrate van de bestanden te weten. Dit zou je kunnen bekijken met VLC of MediaInfo.

Verder is het belangrijk om te weten welke lampjes op de LAN poort van de Dune branden. Het is namelijk gebleken dat de Dune in combinatie met bepaalde netwerkapparatuur soms geen Gigabit verbinding kan maken. Wanneer dit het geval is kan je het best contact opnemen met de support van Dune.

EricR

• Global Moderator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 09, 2017, 03:01:54 pm »
Voor een Gigabit verbinding zou zowel het groene als het oranje lampje moeten branden. Je zou ook naar support@tsn-support.eu kunnen mailen, hopelijk krijg je dan wel respons.