Auteur Topic: Feature request: Ondersteuning voor HD Vobsub ondertiteling  (gelezen 1224 keer)

NeverAlone

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Feature request: Ondersteuning voor HD Vobsub ondertiteling
« Gepost op: juni 09, 2017, 02:10:09 pm »
Ik zou graag ondersteuning willen zien van HD Vobsub ondertiteling. Dit komt veel voor in MKV bestanden maar kan niet worden afgespeeld.

Vobsub is het formaat van DVD en de originele specificatie zit dus aan de DVD resolutie gebonden, maar in MKV bestanden wordt ook veel Vobsub ondertiteling in 1080p resolutie gebruikt.

rotel1

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Feature request: Ondersteuning voor HD Vobsub ondertiteling
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2017, 03:19:56 pm »
Dit zou zeker geweldig zijn? hoop dat ze het oppakken.

EricR

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2017, 12:19:17 pm »
Goedemiddag NeverAlone,

Bedankt voor de tip! Vobsub ondersteuning voor hogere resoluties is eerder toegevoegd aan de lijst maar aangezien het erg weinig gebruikt wordt is de kans helaas groot dat hier geen hoge prioriteit aan gegeven wordt. Zoals je zegt is Vobsub een DVD formaat en het gebruik hiervan zal dus alleen maar verder afnemen.

Daarnaast zou het technisch gezien niet logisch zijn. Vobsub is een picture based formaat, dit houdt in dat het afbeeldingen gebruikt ipv tekst. Wanneer de afbeeldingen gebruikt worden bij beeld van een hogere resolutie dan DVD (max 576p) moeten de afbeeldingen dus uitvergroot worden waardoor ze er niet meer uit zien. Dit is dan ook de reden dat Vobsub met DVD resoluties (max 576p) wel prima werkt op de Dune.

Ik hoop daarom ook dat de rippers die het nog gebruiken snel overstappen naar een formaat van deze tijd ;D

Groet,
Eric
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2017, 08:45:56 am door Jeremy »

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2017, 07:07:08 pm »
Hallo EricR,

Graag wil ik NeverAlone ondersteunen in zijn verzoek. VobSub ondertitels komen inderdaad regelmatig voor in mkv's.

En dan kom ik helaas toch weer op de Mede8er: die geeft ze heel mooi weer, ook in een 1080p film! Dan zal het wel zijn zoals NeverAlone zegt: ook de ondertitels in 1080p resolutie.

Groeten,

Casa
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2017, 07:42:48 pm door Casa »

EricR

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2017, 12:00:49 pm »
Hallo Casa,

Een aantal Nederlandse uploaders op nieuwsgroepen gebruikt dit inderdaad nog weleens, helaas.
Voor die gevallen raad ik aan de volgende software te gebruiken:
http://subworkshop.sourceforge.net/

Hiermee is het gemakkelijk om te zetten naar .srt. Er zijn meer tools voor te vinden (VobSub bijvoorbeeld) maar deze werkt naar mijn mening het makkelijkst. Er is zelfs een "Batch convert" optie waarmee gelijk al je VobSub subtitles geconverteerd kunnen worden naar bijvoorbeeld .srt.

Zoals eerder vermeld wordt dit verder vrijwel nooit meer gebruikt dus ik verwacht niet snel verbeteringen op dit gebied. De suggestie die momenteel bij Dune ligt is om gebruik bij 1080p mogelijk te maken maar dit zal geen gehele ondersteuning betreffen, de subtitles zullen in dit geval worden verkleind maar de gebruiker zou er wel voor kunnen kiezen deze te gebruiken.

Groet,
Eric
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2017, 12:41:43 pm door EricR »