Auteur Topic: Toegangsprobleem lokaal netwerk  (gelezen 390 keer)

hvw

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Toegangsprobleem lokaal netwerk
« Gepost op: oktober 21, 2019, 04:05:39 pm »
Als ik met mijn Dune Solo Lite verbinding probeer te krijgen met mijn desktop computer, dan verschijnt de melding "Netwerk onderdeel is niet toegankelijk, misschien een probleem met de toegangsrechten", zodra ik op de icon van mijn desktop druk. (Deze icon staat uiteraard in het Solo Lite scherm op mijn tv). Aan mijn desktop, die ik dus probeer te bereiken, hangen wel 2 NASen waar ik met de Dune probleemloos toegang tot krijg. Ik heb alle toegangsrechten op mijn desktop goed staan, althans dat denk ik :). Wat kan ik over het hoofd gezien hebben, zodat ik alsnog toegang tot mijn desktop (netwerk) kan krijgen? Mijn desktop draait onder Windows 10 Home, mijn netwerk loopt via een Ziggo router (bekabeld) en de betreffende mappen op mijn desktop hebben toestemming om gedeeld te mogen worden.
Graag hoor ik wat ik nog meer kan ondernemen om alles draaiend te krijgen.

Hartelijk dank voor jullie hulp,
Hans

Frenkster

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Toegangsprobleem lokaal netwerk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2019, 08:05:45 pm »
herkenbaar >:(
Zelfde hier met iedere PC in mn netwerk, terwijl NAS prima aanspreekbaar is door mn Dune.

Enige wat werkt:
Dune opnieuw opstarten (echt uitschakelen via voeding), daarna zijn PC's die aanstonden tijdens opstarten Dune, zichtbaar en aanspreekbaar.

Consequent; immers NAS staat/stond ook aan toen Dune opstartte.

Wel HEEL vervelend :(

hvw

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2019, 11:08:24 pm »
Hartelijk dank voor je reactie, maar helaas werkt het niet voor mij. Ik zie wel mn PC op de Dune, maar met geen mogelijkheid krijg ik toegang tot mn PC.

Hans

Frenkster

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2019, 12:40:05 pm »
Hoi Hans,
Tot mn verbazing werkt beschreven truc bij mij ook niet meer.
Had het zelf al tijdje niet meer gedaan want teveel gedoe. Blijkbaar is er tijdens w10 update iets veranderd?

Inmiddels toch weer aan de praat!
Kan alleen maar beschrijven wat ik heb gedaan. Vraag mij niet het te verklaren maar.......hier werkt het, en zonder steeds de DUNE te rebooten.

i.pv. de DUNE mn laptop aan te laten spreken (werkt niet, welke gebruikersnaam/ww ik ook gebruik) heb ik vanaf laptop de DUNE aangesproken.
Windows vraagt mij om gebruikersnaam en wachtwoord in te geven. Gedaan en.........VOILA! (leeg veld want geen opslag he;-) verbinding.
Daarna kan ik plotseling ook de omgekeerde weg gebruiken en kan ik via mn DUNE ook de shares op mn laptop (en desktops) aanspreken. Zonder dat er nog om inloggegevens wordt gevraagd. Ook nadat laptop is uitgeschakeld geweest. Wanneer DUNE harde reset heeft gehad (van stroom af) moet ik bovenstaande stappen wel eenmalig herhalen maar DUNE is eigenlijk altijd gewoon standby.

Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan ;-)

PS:
Bij eerste keer connecten VPN (indien aanwezig) uitgeschakeld. Als verbinding is gemaakt kan ie weer aanblijven.

hvw

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 01, 2019, 11:09:46 am »
Hartelijk dank, ga het later vandaag proberen, ben benieuwd.

H. Gr.,
Hans

hvw

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 01, 2019, 11:29:09 am »
Helaas, ik krijg nog steeds "Netwerk onderdeel is niet toegankelijk, misschien een probleem met de toegangsrechten" en ik weet zeker dat de rechten allemaal goed staan. Wordt er verdrietig van  ;).

Later:

Toch succes. Vraag ook mij niet hoe en waarom, maar het werkt! Na een paar keer op de "Opnieuw" toets in het inlogscherm van de Dune gedrukt te hebben, sprongen plotsklaps dus de shares op mijn PC op het tv scherm. En waar het mij om te doen was, het afspelen van DVDs die op de DVD-speler van mijn PC zitten, werkt ook feilloos.

Hartelijk dank voor je tips Frenkster,
« Laatst bewerkt op: november 01, 2019, 12:36:06 pm door hvw »

Frenkster

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2019, 12:57:42 pm »
Kijk
Goed nieuws!

Kleine update van deze kant:
Na Reboot PC moet ik toch ook DUNE rebooten.
Hier is echter handig tooltje voor (ergens op forum) waardoor je niet helemaal uit je stoel hoeft ;-)

Blijft:
- VPN uit
- conecten
- VPN weer aan

hvw

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2019, 04:27:12 pm »
Vreemd. Ik heb mijn PC al diverse malen gereboot en toch hoef ik de Dune dan niet weer te rebooten. Misschien een verschillende software-versie voor de Dune die we gebruiken? Ik heb de laatste beta-versie op mijn DUne draaien.
Al met al blijft het een merkwaardige gang van zaken  :)

Hans

Frenkster

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2019, 08:23:09 pm »
Denk zelf eerder aan mn VPN die roet in het eten gooit.
Als ik reboot zonder VPN lijkt het geen probleem te geven. Standaard staat ie echter aan dus uitzetten bouwt daarna eigenlijk nieuwe (veranderde) verbinding op. (=maar theorietje, snap het ook niet echt)

Beta-versie software heb ik nog niet aangedurfd want ben blij dat alles draait en ben dan eigenlijk ook zeer tevreden en je weet "if it ain't broken, don't repair it ;-)

Succes!

hvw

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 09, 2019, 06:23:50 pm »
Tot nu toe blijft het werken, fyi, ik heb VPN niet ingeschakeld op mijn netwerk. Je zou best eens gelijk kunnen hebben met je veronderstelling.

Hans