Auteur Topic: Audioproblemen Dune HD Solo Lite  (gelezen 305 keer)

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Audioproblemen Dune HD Solo Lite
« Gepost op: augustus 14, 2018, 01:30:35 pm »
Hallo,

Zoals al eerder vermeld, blijf ik bij veel bestanden problemen met audio houden. Het gaat hierbij vrijwel altijd om mainstream films of series. Persoonlijk ben ik dusdanig gecharmeerd van 5.1 kanaals geluid, dat ik media met stereo geluid nooit bekijk (tenzij het in stereo is opgenomen bijvoorbeeld omdat het oud materiaal is). Het probleem is dat ik in plaats van 5.1 kanaals heel vaak stereo krijg en soms zelfs geen geluid. Ik hoop dat de ontwikkelaars van Dune hierin verbetering kunnen brengen. Dit natuurlijk in de hoop dat er überhaupt nog wordt ontwikkeld aan de firmware.

Omdat er in diverse topics wel eens wordt gevraagd naar details heb ik een kleinschalig onderzoekje gedaan met zes verschillende bestanden van Game Of Thrones. M.b.v. MediaInfo heb ik de audio-eigenschappen bij deze bestanden gezocht. Hopelijk helpt dit de ontwikkelaars. Eventueel kan ik dit onderzoekje uitbreiden.

Aangezien ik een LG tv (uit 2015) heb die ook HEVC bestanden kan afspelen, heb ik die ook in het onderzoekje meegenomen alsmede een Mede8er med800x3d. Daarnaast gebruik ik een AV Receiver die met een optische kabel aan de tv gekoppeld is. Zowel de TV als de Dune en de Mede8er staan op passthrough (Dune: digitale audiomodus staat op "origineel (bitsream)".

De resultaten:

Type    MediaInfo        Dune             TV        med800x3d
-------------------------------------------------------------
H.264   6ch AC-3         5.1              5.1       5.1
H.264   6ch E-AC-3       niets/stereo *   5.1       5.1
HEVC    6ch AAC (LC)     stereo           5.1       n.v.t.
HEVC    8ch AAC (LC)     stereo           5.1       n.v.t.
H.264   6ch HE-AAC / LC  stereo           5.1       stereo
H.264   6ch AC-3         stereo           5.1       5.1

* Geen geluid. Nadat ik de audio output optie "Digitale
audiomodus" in het Dune menu heb veranderd van "origineel
(bitsream)" naar "PCM (decodeer)" wel stereo!

Opvallend:
  • E-AC-3 doet 5.1 op tv en Med8er en niets(!) op de Dune, tenzij zie *, dan stereo
  • AAC (LC) doet in deze twee gevallen wel 5.1 op de tv en niet op de Dune (niet zeker of het aan wel/niet HEVC ligt)

Met name dat tweede punt lijkt buiten het onderzoekje veel voor te komen, vooral bij HEVC (H.265) bestanden. Dit lijkt me ook iets dat door Dune op te lossen moet zijn aangezien de tv wel 5.1 afspeelt.

Mochten de ontwikkelaars nog vragen hebben of vervolgonderzoek willen, hoor ik het graag ;)

Groeten,

Casa

Gerritje

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Audioproblemen Dune HD Solo Lite
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2018, 02:12:13 pm »
Welke AV Receiver gebruik je?
Dus als ik het goed begrijp zit je Dune op de TV aangesloten en het geluid gaat van de tv naar de av receiver via optical? Want de bovenstaande problemen heb ik totaal niet met deze players.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2018, 03:08:20 pm door Gerritje »

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2018, 01:54:03 pm »
Ja klopt: Dune -> tv via hdmi en tv -> AVR via optisch. De AVR pakt dus gelijk tv uitzendingen en media afgespeeld met LG Smart Share mee op hetzelfde kanaal van de AVR. De resultaten in de kolom "TV" zijn afgespeeld met LG Smart Share.

Ik heb een Arcam AVR100 receiver.

Gerritje

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2018, 06:28:44 pm »
Ik denk dat het probleem toch bij je arcam ligt.
Het is een geweldige receiver maar wel gedateerd en kan sowieso niet omgaan met de nieuwste geluidsbestanden zoals DTS-X een dolby Atmos.
Als je iemand kent die een receiver heeft met hdmi aansluitingen kun je de bestanden daar eens proberen.

Ik heb hier alles op de receiver zitten via hdmi en vanuit de receiver gaat er een hdmi kabel naar mijn tv die op de HDMI ARC (Audio Return Channel) zit. werkt geweldig

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2018, 04:02:19 pm »
Het is inderdaad een oud dingetje en begint ook kuren te krijgen. Mijn volgende wordt denk ik, omdat ik muziekliefhebber ben, de Arcam AVR380, maar ja, dat wordt wel vrij prijzig. Wel kan ik de boel dan op dezelfde manier als bij jou aansluiten, wat ook mijn voorkeur heeft.

Dat gezegd hebbende, de genoemde formaten kan de receiver wel degelijk aan. Die jij noemde inderdaad niet. Die kom ik ook tegen, maar daar klaag ik hier niet over, hoewel het mooi zou zijn als passthrough een fallback zou kunnen hebben naar formaten die de receiver wel aan kan. Zoals je in de tabel ziet, komt er met de genoemde formaten wel 5.1 uit als ik het (met LG Smart Share) rechtstreeks op de tv afspeel. En op één na ook met mijn oude Mede8er ;

Gerritje

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2018, 07:30:29 pm »
Heb jij op je lg tv ook DTV audio instellingen zitten?
Daar kun je namelijk het uitvoersignaal wijzigen. Ik heb de mogelijkheden voor.
MPEG
Dolby digital
Dolby digital plus
He-aac

Casa

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2018, 09:48:38 am »
Het uitvoerformaat dat ik gebruik is "Audio-out (Optisch/HDMI ARC)". Vervolgens kan ik de instellingen voor Digitaal geluid uit configureren. Die instellingen staan denk ik ook wel goed. Ik kan kiezen voor automatisch of PCM. Staat bij mij op automatisch. Volgens de handleiding:

Geluidsinvoer       Digitale audiouitvoer
Automatisch    MPEG                PCM
               Dolby Digital       Dolby Digital
               Dolby Digital Plus  Dolby Digital
               HE-AAC              Dolby Digital
               DTS                 DTS / PCM
               DTS Express         PCM
               DTS-HD MA           PCM / DTS
PCM            Alle                PCM

Daaronder in de handleiding staat nog een instelling: DTV audio-instelling. Ik weet niet zeker of dat bij mijn tv ook zo is. In de handleiding staat:

"Wanneer er verschillende audiotypen bestaan in een ingangssignaal, kunt u met deze functie het gewenste audiotype kiezen.
Bij de instelling Automatisch is de zoekvolgorde HE-AAC → Dolby Digital Plus → Dolby Digital → MPEG en vindt de uitvoer plaats in de eerste audio-indeling die wordt gevonden.
  • De zoekvolgorde kan variëren per land: HE-AAC → Dolby Digital Plus → Dolby Digital → MPEG.
  • Als de geselecteerde audio-indeling niet wordt ondersteund, kan een andere audio-indeling voor de uitvoer worden gebruikt.
  • Deze functie is alleen beschikbaar bij bepaalde modellen of in bepaalde landen."
Ze hebben het dus alleen over een instelling Automatisch. Thuis nog even kijken of ik daar ook iets kan instellen. Maar als ik het zo goed begrijp, kan hij dus redelijk wat formaten aan. De meeste passt hij dan door als Dolby Digital of DTS en dat kan mijn receiver weer goed aan! In het display van de receiver staat bij 5.1 dan ook altijd "Dolby Digital" of "DTS". Maar via de Dune dus soms stereo, afijn zie tabel in eerste bericht.